Chatbot – kiedy i jak wdrożyć ten system w swojej firmie?

Współcześni przedsiębiorcy mają w zasięgu ręki wiele możliwości, dzięki którym firma odniesie sukces. Należą do nich również technologie robotyzacji procesów biznesowych (RPA). Boty RPA, Voiceboty i Chatboty, AI – warto zaprzyjaźnić się z tymi nowoczesnymi narzędziami, by ułatwić komunikację pomiędzy firmą a klientem. Opowiemy o tym w naszym artykule. 

Kiedy zdecydować się na wdrożenie RPA? 

Tak naprawdę wdrożenie systemu RPA wydaje się koniecznością w każdej większej firmie. Szczególnie skłaniają do tego okoliczności, kiedy w firmie zachodzą procesy, wymagające powielania i przesyłania danych, oparte na regułach i wystandaryzowane, a jednocześnie narażone na popełnienie błędów ze strony pracownika. 

W czym pomoże chatbot?

Jednym z przydatnych narzędzi jest chatbot, dzięki któremu obsługa klientów staje się bardziej zautomatyzowana. 

Klient porozumiewa się z chatbotem na przykład na messengerze. Robotyzacja może być częściowa, ale chatbot może przeprowadzić cały proces rezerwacji samodzielnie (bez udziału pracownika). Daje możliwość zarezerwowania (na przykład danej usługi, noclegu, wizyty w gabinecie), poprosi o potwierdzenie obecności, ale również odpowie na najczęściej pojawiające się pytania (na przykład te zawarte w FAQ). 

Chatbot sprawdzi się również w dziale HR, gdzie będzie obliczał wynagrodzenia czy urlopy. Jak zatem widać – jest to narzędzie, którego wdrożenie niesie za sobą wiele możliwości. Warto podejść do tego indywidualnie i dopasować jego funkcjonalności do profilu działalności i potrzeb firmy. 

Jak wdrożyć w firmie RPA i chatbota?

Wdrożenie w firmie systemów RPA, ERP czy CRM najlepiej powierzyć firmie, która się w tym specjalizuje. Pierwszym krokiem będzie przeanalizowanie procesów, a następnie dobranie optymalnej technologii i przygotowanie koncepcji. 

W przypadku chatbota konieczne jest przygotowanie odpowiedniego banku słów i sformułowań. Charakter zadawanych przez klientów pytań zależny jest od branży i specyfiki działalności – inne pytania zadają przecież kliencie sklepu z odzieżą młodzieżową, inaczej komunikują się klientki marki luksusowych kosmetyków. 

Trzeba przeanalizować nie tylko sam sposób komunikacji, ale też intencje klientów – czy zadać sobie pytanie: po co klient nawiązuje kontakt? Po przeanalizowaniu wszystkich danych i odbyciu konsultacji specjaliści przygotowują strategię komunikacji. Efektem wdrożenia systemu jest standaryzacja i niższy średni czas odpowiedzi, co przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klientów. Istotne jest też wsparcie techniczne już po wdrożeniu systemu. W tym miejscu warto się również zastanowić nad robotyzacją pozostałych elementów działalności firmy (poza chatbotem). RPA daje naprawdę wiele możliwości, które wprowadzą twoją firmę na drogę do sukcesu.

admin